Artykuły | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady
Historie z KIO: Zagraniczny zakaz ubiegania się o zamówienia nie musi być przeszkodą w polskich przetargach
Wykazanie braku przesłanek wykluczenia, często wymaga weryfikacji dokumentów wydawanych przez zagraniczne organy. Inaczej jest w przypadku zakazu ubiegania się o udzielenie zamówienia – jeśli nie orzekł o tym polski sąd, w trybie Kodeksu postępowania karnego, wykonawca nie musi podlegać wykluczeniu.
Historie z KIO: Zagraniczny zakaz ubiegania się o zamówienia nie musi być przeszkodą w polskich przetargach
E-zamówienia w pułapce formalizmu
Europejski system zamówień publicznych to jeden z fundamentów funkcjonowania wspólnego rynku, dlatego głównym zadaniem przepisów prawa w tej dziedzinie jest realizacja swobód traktatowych, co w tym przypadku oznacza zapewnienie swobodnego dostępu do zamówień na terenie UE dla wykonawców z różnych państw członkowskich. W tym celu prawo europejskie nie tylko wymaga stosowania zasady równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości, ale dąży do usunięcia barier w dostępie do rynku, także tych które nie mają dyskryminacyjnego charakteru, ale są nieproporcjonalne. Interpretacja i stosowanie prawa zamówień publicznych w sposób abstrahujący od powyższego celu prowadzi do nadmiernego formalizmu i powoduje, że procedury zamówieniowe stają się niezrozumiałe, a rezultaty leżące u podstaw prawa zamówień publicznych wypaczone.
E-zamówienia w pułapce formalizmu
Kancelaria Wardyński i Wspólnicy ogłasza nabór do Akademii Procesowej
Akademia Procesowa to seria warsztatów skierowanych do studentów ostatnich lat kierunków prawniczych oraz aplikantów. Podczas warsztatów doświadczeni prawnicy procesowi podzielą się z uczestnikami doświadczeniem i umiejętnościami w zakresie pracy z klientem, sądem i w zespole złożonym ze specjalistów z różnych dziedzin i jurysdykcji.
Kancelaria Wardyński i Wspólnicy ogłasza nabór do Akademii Procesowej
Wybrane projektowane zmiany w podatkach dochodowych od 2019 r.
Wakacje zakończyły się dla podatników zapowiedzią znaczących zmian w najważniejszych ustawach podatkowych, których wejście w życie planowane jest na początek 2019 r. O części z nich pisaliśmy w poprzednim tygodniu. Poniżej przedstawiamy kolejne zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Finansów w opublikowanej 24 sierpnia nowelizacji, które mogą okazać się szczególnie istotne z punktu widzenia podatników prowadzących działalność gospodarczą.
Wybrane projektowane zmiany w podatkach dochodowych od 2019 r.
Co ma zrobić inwestor, gdy generalny wykonawca nie płaci podwykonawcom?
Generalny wykonawca oraz inwestor są solidarnie odpowiedzialni za wynagrodzenie podwykonawców, którzy zostali w sposób wyraźny lub dorozumiany zaakceptowani przez inwestora. Zasada ta ma na celu ochronę podwykonawców i zapewnienie im zapłaty wynagrodzenia, gdy generalny wykonawca nie płaci swoich długów. Inwestor, który w takiej sytuacji staje przed poważnym ryzykiem finansowym, musi natomiast sam zadbać o ochronę swojego interesu.
Co ma zrobić inwestor, gdy generalny wykonawca nie płaci podwykonawcom?
Historie z KIO. „Buduj” czy „zaprojektuj i buduj”?
Zamawiający, który realizuje inwestycję w systemie „buduj”, zgodnie z istotą tego systemu bierze na siebie ryzyko dostarczenia kompletnej dokumentacji. Ponosi również ryzyko tego, że jego dokumentacja może okazać się niekompletna lub zdezaktualizowana.
Historie z KIO. „Buduj” czy „zaprojektuj i buduj”?
Aplikacje transportowe na regulowanym?
Szykują się istotne zmiany w ustawie o transporcie drogowym. Mają one uregulować działalność podmiotów, które pośredniczą przy przewozie osób m.in. poprzez udostępnianie aplikacji mobilnych bądź programów komputerowych.
Aplikacje transportowe na regulowanym?
Historie z KIO. Nawet niewymagalna zaległość podatkowa może być podstawą wykluczenia
Nieostateczna decyzja podatkowa, której nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności, nie podlega wykonaniu. Nieostateczność decyzji nie uchroni jednak wykonawcy przed wykluczeniem z postępowania, jeśli zamawiający przewidział w ogłoszeniu lub SIWZ możliwość wykluczenia wykonawcy naruszającego obowiązki dotyczące płatności podatków.
Historie z KIO. Nawet niewymagalna zaległość podatkowa może być podstawą wykluczenia
Sprzeciw działa: sądy częściej wymagają od organów odwoławczych merytorycznego orzekania
Przepisy o sprzeciwie do sądu administracyjnego, które weszły w życie 1 czerwca 2017 r., wprowadzane w celu zaskarżania decyzji uchylających decyzje organów pierwszej instancji i przekazujących sprawę do ponownego rozpoznania, wydają się zdawać egzamin – coraz więcej sprzeciwów jest uwzględnianych i organy odwoławcze są zobowiązywane do merytorycznego orzekania, w tym w sprawach budowlanych i związanych z zagospodarowaniem nieruchomości.
Sprzeciw działa: sądy częściej wymagają od organów odwoławczych merytorycznego orzekania
Opodatkowanie dochodów z kryptowalut po nowemu
Toczą się prace mające na celu wprowadzenie całkowicie nowego reżimu opodatkowania PIT i CIT dochodów z obrotu kryptowalutami (walutami wirtualnymi). W zakresie PIT dochody te mają być opodatkowane stawką 19% jako dochody z kapitałów pieniężnych (niezależnie od tego, czy obrót będzie mieć charakter prywatny, czy też będzie dokonywany w ramach działalności gospodarczej). W przypadku podatników CIT dochód z tego tytułu będzie klasyfikowany jako dochód z zysków kapitałowych. Nowe zasady miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Opodatkowanie dochodów z kryptowalut po nowemu
Podatek od niezrealizowanych zysków kapitałowych – komu exit tax wyjdzie na dobre
To pewne. Ministerstwo Finansów pracuje nad wprowadzeniem podatku od niezrealizowanych zysków kapitałowych (exit tax). Niedawno Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów uchylił rąbka tajemnicy w odpowiedzi na interpelację poselską, lecz nie powiedział wiele. Dziś Minister Finansów wskazała, że prace są na etapie wpisu do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Podatek od niezrealizowanych zysków kapitałowych – komu exit tax wyjdzie na dobre
Zmiany w partnerstwie publiczno-prywatnym
Obowiązkowa ocena efektywności realizacji przedsięwzięcia w ramach PPP, możliwość uzyskania opinii dotyczącej zasadności realizacji inwestycji w tym trybie, test PPP dla projektów droższych niż 300 milionów złotych, realizacja projektu PPP przez spółkę celową partnera prywatnego – to tylko niektóre ze zmian wprowadzanych ustawą podpisaną właśnie przez Prezydenta.
Zmiany w partnerstwie publiczno-prywatnym