Anna Szczęsna
Spory o WIBOR – część druga. Czy oparcie oprocentowania zmiennego na WIBOR-ze może być klauzulą abuzywną?
12.06.2025
spory bankowe
Niektórzy konsumenci próbują na drodze sądowej podważać postanowienia umów kredytowych dotyczące zmiennego oprocentowania kredytów opartego na wskaźniku WIBOR. Liczą na to, że sądy uznają je za niedozwolone klauzule umowne w rozumieniu art. 3851 k.c. Pozwoliłoby to uznać umowy kredytowe lub ich poszczególne postanowienia dotyczące WIBOR za bezskuteczne. Czy jednak polskie prawo pozwala badać abuzywność postanowień tego typu?

Spory o WIBOR – część pierwsza. Czy można zakwestionować WIBOR jako podstawę oprocentowania zmiennego?
12.06.2025
spory bankowe
Kredyty i pożyczki ze zmiennym oprocentowaniem opartym na wskaźniku referencyjnym WIBOR są istotną częścią polskiego rynku finansowego. Wskaźnik WIBOR przez lata utrzymywał się na niskim poziomie. Jednak w 2022 roku nastąpił jego gwałtowny i zaskakujący wzrost. WIBOR 6M, który jeszcze w styczniu 2021 r. wynosił 0,25%, w lipcu 2022 r. osiągnął szczytowy poziom 7,43%. Obecnie WIBOR 6M jest trochę niższy (5,05% na dzień 10 czerwca 2025 r.), ale wciąż nie powrócił do wcześniejszych, niskich wartości.

OC kierowców: automatyczne „przedłużenie” ochrony a cofnięcie ubezpieczycielowi zezwolenia na działalność ubezpieczeniową
30.04.2025
ubezpieczenia
16 kwietnia 2025 r. Komisja Nadzoru Finansowego zakazała bułgarskiemu ubezpieczycielowi Insurance JSC „DallBogg: Life and Health” z siedzibą w Sofii prowadzenia działalności w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC PPM) na terytorium Polski. Decyzja KNF została wydana w rzadko stosowanym trybie art. 214 ust. 5 w zw. z art. 214 ust. 4a ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

Kluczowa uchwała 7 sędziów Sądu Najwyższego w zakresie OC PPM
19.12.2024
ubezpieczenia
11 września 2024 r. wydano uchwałę 7 sędziów Sądu Najwyższego (III CZP 65/23), dotyczącą likwidacji szkód w ramach rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Jej przedmiotem była możliwość skorzystania z tzw. kosztorysów w momencie, gdy naprawa pojazdu (restytucja) stała się już niemożliwa. W grudniu 2024 r. Sąd Najwyższy opublikował uzasadnienie tej uchwały oraz motywy przyjętego kierunku.
