Komisja Europejska wyjaśnia, jak stosować leniency
Jednym z istotniejszych wydarzeń w stosowaniu unijnego prawa ochrony konkurencji była publikacja przez Komisję Europejską nowych wyjaśnień dotyczących łagodzenia kar antymonopolowych. Wyjaśnienia te przyniosły także nowości.
Odszkodowania za cud
Jeśli okaże się, że „stabilizowanie cen” przez PKN Orlen było nadużyciem pozycji dominującej i polegało na utrzymywaniu w 2022 r. nadmiernie wygórowanych cen, poszkodowani będą mogli domagać się odszkodowań w sądach. I to nie tylko bezpośredni klienci koncernu, ale także pośrednio poszkodowani. Np. klienci przedsiębiorstw, które wykorzystywały paliwa w swojej działalności i uwzględniały ich ceny w cenach własnych produktów i usług. Być może także konkurenci naszego „narodowego czempiona”, którzy kupowali od niego paliwa w hurcie i sprzedawali je na własnych stacjach benzynowych.
Influencerzy i reklama w mediach społecznościowych: kolejne wskazówki Prezesa UOKiK
Minął miesiąc, odkąd Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów („UOKiK”) opublikował Rekomendacje w sprawie oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Po tym czasie UOKiK wraca z kolejną publikacją, a mianowicie zbiorem odpowiedzi w formule FAQ. Urząd szczegółowo odnosi się w nich do najczęściej zadawanych przez użytkowników pytań odnośnie do Rekomendacji.
Reklama wyrobów medycznych a współpraca z influencerami
Nadchodzą istotne zmiany dotyczące reklamy wyrobów medycznych. Zasady będą o wiele bardziej restrykcyjne niż dotychczas, ale wciąż łagodniejsze niż przepisy dotyczące reklamy leków. Nowa ustawa po raz pierwszy reguluje zasady prowadzenia reklamy przez influencerów. Jest już przesądzone, że treści przez nich promowane są reklamą i tym samym muszą spełniać szczegółowe wymagania wynikające z ustawy o wyrobach medycznych. Do końca roku firmy mają czas na uporządkowanie swoich relacji z influencerami.
Nowe rozporządzenie wertykalne UE – zmiany zasad dystrybucji
Od 1 czerwca obowiązuje nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej określające zasady stosowania unijnych reguł konkurencji do współpracy dostawców i odbiorców, w tym zwłaszcza do dystrybucji. Niektóre możliwe zasady współpracy mogą zostać uznane za zakazane, mimo że wcześniej były dozwolone. Inne zostały tym wyłączeniem objęte, co oznacza, że obecnie są dozwolone. Niektóre zmiany można uznać za rewolucyjne.
Plan działalności UOKiK na 2022 rok
Ochrona konsumentów przed nieuczciwymi działaniami na rynku usług finansowych, telekomunikacyjnych i sprzedaży konsumenckiej. Wczesne wykrywanie zmów przetargowych. Przeciwdziałanie zatorom płatniczym. Wdrożenie dyrektyw i rozporządzeń unijnych. To niektóre plany UOKiK na 2022 rok.
Tajemniczy klient, czyli zakup kontrolowany w wykonaniu UOKiK
Tajemniczy klient (ang. mystery shopper) tradycyjnie służy audytom działalności i badaniu satysfakcji klienta. Od 2016 r. z tego instrumentu prawnego może też korzystać Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za każdym razem musi jednak uzyskać uprzednią zgodę Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Maksymalne kary nałożone przez Prezesa UOKiK za gun-jumping w projekcie Nord Stream 2 i odwołania od decyzji
W związku z ostatnimi zintensyfikowanymi doniesieniami prasowymi dotyczącymi budowy gazociągu Nord Stream 2 warto podsumować aktualny stan sprawy oraz przypomnieć działania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tym zakresie. Jak już pisaliśmy na naszym portalu, Prezes UOKiK w swojej decyzji z 6 października 2020 r. nałożył kary w maksymalnej wysokości na Gazprom (ponad 29 miliardów zł) oraz na pięć innych spółek (w łącznej wysokości 234 milionów zł) za utworzenie wspólnego przedsiębiorcy (joint venture) bez uprzedniej zgody Prezesa UOKiK.
Koncentracje na rynku mediów w aktualnej praktyce orzeczniczej Prezesa UOKiK
Na początku 2021 r. Prezes UOKiK wydał dwie decyzje dotyczące koncentracji przedsiębiorców na rynku mediów. Pierwszą z nich zakazał przejęcia kontroli przez Agorę S.A. nad Eurozet sp. z o.o.1, drugą natomiast zezwolił na przejęcie kontroli przez PKN Orlen S.A. nad Polska Press sp. z o.o.2 Obydwie decyzje są żywo komentowane w mediach. Warto spojrzeć na nie od strony konstrukcji prawnych, które pojawiają się na ich kanwie.
Geoblokowanie sprzedaży gier
Geoblokowanie, ogólnie rzecz ujmując, polega na ograniczaniu możliwości nabycia produktów i usług z powodu obywatelstwa lub miejsca zamieszkania potencjalnego nabywcy. Warunki dostępu do towarów lub usług lub płatności za nie są różnicowane w oparciu o kryterium geograficzne. Takie praktyki są co do zasady zakazane w UE. Czy ten zakaz ma też zastosowanie do gier?
Zwiększenie poziomu ochrony konsumentów – plan działalności UOKiK na 2021 rok
O tym, jak dużą wagę przywiązuje Prezes UOKiK do spraw konsumenckich i jak jest aktywny w tym zakresie, nie trzeba nikogo przekonywać. Wystarczy pobieżny przegląd aktualności na stronie internetowej organu. Powstaje zatem pytanie, czy ta tendencja się utrzyma i jakie obszary działalności przedsiębiorców znajdą się pod lupą Prezesa UOKiK w 2021 r.
Sankcje UEFA wobec klubów Superligi i ich zawodników mogą naruszać prawo konkurencji
W niedzielę 18 kwietnia cały piłkarski świat zelektryzowała wiadomość, że wielkie kluby z Anglii, Hiszpanii i Włoch finalizują budowę „Superligi”. Te ekskluzywne rozgrywki mają być niezależne od UEFA (Union of European Football Associations) i stanowić konkurencję dla organizowanej przez nią Ligi Mistrzów (Champions League).